Laetare Sunday

Doers of the Word
Laetare Sunday
Meet Geo and Nico



Geoffrey Chaucer’s “The Monk’s Tale” is one of the twenty-four stories in the Canterbury Tales, written between 1387 and 1400. “The Monk’s Tale” comprises seventeen tragic stories about falls from glory ranging from Lucifer and Adam, to Nero and Julius Caesar, to various kings and queens.

In one section Chaucer writes words which echo 2 Chronicles 36 found in today’s reading for Laetare Sunday. As one of the earliest literary works written in the English language, The Canterbury Tales is significant, in part because the stories were written at a time when French and Latin were the languages of the elite. English was the language of common people.

Chaucer’s heavy reliance on the biblical text in English fiction demonstrates the popularity of the Bible over the centuries.

Most of Jesus’ disciples were ordinary people with nothing to lose. A fisherman or tax collector would not forfeit much if he followed an unorthodox teacher. By contrast, Nicodemus had quite a reputation at stake. As a member of the Jewish Sanhedrin, he held an important ruling post. As a Pharisee, he was committed to a certain set of beliefs. And as a prominent religious leader, he was a respected interpreter of the laws.

No doubt that’s why Nicodemus first asked Jesus to meet him at night. As time went on, however, Nicodemus grew bolder. When the Sanhedrin discussed Jesus, he spoke out against their willingness to condemn the man without talking to him. For that, Nicodemus received a reprimand.

After Jesus’ death, Nicodemus let his sentiments become more public. Along with Joseph of Arimathea, he took Jesus’ body from Calvary and prepared it for burial.

The Bible tells us no more about Nicodemus, so we can’t be sure whether he ever openly confessed faith in Jesus. It seems likely, however, that John mentions these incidents because Nicodemus was willing to talk about what he had seen and heard and believed. How else would John have learned the intimate details of Nicodemus’ actions? The Gospel gives reason to hope that Nicodemus sacrificed his reputation – and gained a new birth – in the end.

Are there questions about God you feel you cannot ask in public? What are they, and who could you ask in private?


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Hacedores de la Palabra
Domingo de Laetare
Conoce a Geo y Nico

“The Monk’s Tale” de Geoffrey Chaucer es una de las veinticuatro historias de los Cuentos de Canterbury, escrita entre 1387 y 1400. “The Monk’s Tale” comprende diecisiete historias trágicas sobre caídas de la gloria que van desde Lucifer y Adán hasta Nerón y Julio César , a varios reyes y reinas.

En una sección, Chaucer escribe palabras que hacen eco de 2 Crónicas 36 que se encuentran en la lectura de hoy para el domingo de Laetare. Como una de las primeras obras literarias escritas en inglés, The Canterbury Tales es significativa, en parte porque las historias se escribieron en una época en que el francés y el latín eran los idiomas de la élite. El inglés era el idioma de la gente común. La gran dependencia de Chaucer del texto bíblico en la ficción inglesa demuestra la popularidad de la Biblia a lo largo de los siglos.

La mayoría de los discípulos de Jesús eran personas comunes y corrientes que no tenían nada que perder. Un pescador o un recaudador de impuestos no perdería mucho si siguiera a un maestro poco ortodoxo. Por el contrario, Nicodemo tenía una gran reputación en juego. Como miembro del Sanedrín judío, ocupó un importante puesto de gobierno. Como fariseo, estaba comprometido con un cierto conjunto de creencias. Y como destacado líder religioso, fue un respetado intérprete de las leyes.

Sin duda, por eso Nicodemo le pidió a Jesús que se encontrara con él por la noche. Sin embargo, a medida que pasaba el tiempo, Nicodemo se volvió más audaz. Cuando el Sanedrín habló de Jesús, habló en contra de su voluntad de condenar al hombre sin hablar con él. Por eso, Nicodemo recibió una reprimenda.

Después de la muerte de Jesús, Nicodemo dejó que sus sentimientos se hicieran más públicos. Junto con José de Arimatea, tomó el cuerpo de Jesús del Calvario y lo preparó para el entierro.
La Biblia no nos dice más sobre Nicodemo, por lo que no podemos estar seguros de si alguna vez confesó abiertamente su fe en Jesús. Sin embargo, parece probable que Juan mencione estos incidentes porque Nicodemo estaba dispuesto a hablar sobre lo que había visto, oído y creído. ¿De qué otra manera habría aprendido Juan los detalles íntimos de las acciones de Nicodemo? El Evangelio da motivos para tener la esperanza de que Nicodemo sacrificó su reputación – y ganó un nuevo nacimiento – al final.

¿Hay preguntas acerca de Dios que siente que no puede hacer en público? ¿Qué son y a quién se puede preguntar en privado?