Gather. Tell. Break. Share!

Fr. Phil’s Doers of the Word.   
Tuesday, May 5
Gather, Tell, Break, Share!

Have you ever wondered, while reading the Acts of the Apostles, what it was like at the beginning of the Christian era, how and where they worshipped?  The Acts can be read in about an hour and ten minutes, longer when using footnotes, and is divided generally into three sections: Chapters 1-7 deal with the gospel taking root in Jerusalem; chapters 8-12 with the gospel spreading throughout Judea and Samaria, and chapters 13-28 spreading throughout the Roman Empire.

How did the celebration of the Eucharist start? How was The Last Supper reenacted throughout the centuries? Generally speaking, the history of this event can be summarized in four stages or processes:

The first started with people meeting in homes. The host was probably the presider.  A prayer of thanksgiving began the “ceremony”.  Then they shared the bread.  Later scripture readings were added.  It was very simple.  Prayers were spontaneous.  How long it took, no one knows.  It was a three-part celebration: thanksgiving, consecration, communion.

We get to the fifth and 6th centuries and there are now buildings.  Wow!  Priests and altars!  Certain gestures have been added such as genuflections, bowing, incense and candles.  We see the beginning of anointings, washing of feet, baptism by immersion, sacred images and processions.  Clerical clothing and vestments are incorporated, borrowed from Roman officials’ attire.  The cult of saints and martyrs began.

Coming into the 9th and 10th centuries, Latin is spoken!  That means more silence because only the clerics spoke Latin.  No more talking or singing by the people.  The choir is in the back of the church and the altar boys respond to the parts of the Mass.  The altar is against the wall.  The priest’s back is to the people.  Silent Mass.  Only the clerics receive communion.  Eventually the people are allowed to receive once a year.  Wow!  Try to imagine that!

Finally, all this involved into the Mass of Rubrics.  The word comes from the Greek and means “red”.  These were the words written in red which were the rules and directions printed among the black text.  The Council of Trent (1545-1563), prompted by the Protestant Reformation, began governing the celebration of the liturgy with strict rules.  This lasted up until the Second Vatican Council (1962-1965) and some of us know what the liturgy was like then.  The Protestants brought their Bibles to Church and the Catholic brought their missals

Liturgy comes from the Greek which means “public celebration.”  It is a participation of all the people, spoken and sung.   As some liturgists like to term it: the liturgical celebration is a gathering of people, telling the story, breaking the bread, and sharing the experience.  Over-simplification?  Perhaps.  

You have just spent the past few moments in the Development of Liturgy 101.  There will be no exam!

We can’t wait for the pandemic to end so we can get back to being the Easter Church.

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Martes, 5 de mayo. ¡Reúna, diga, rompa, comparta!

¿Alguna vez te has preguntado, mientras leías los Hechos de los Apóstoles, cómo era al comienzo de la era cristiana, cómo y dónde adoraban? Los Hechos se pueden leer en aproximadamente una hora y diez minutos, más tiempo cuando se usan notas al pie de página, y se divide generalmente en tres secciones: los capítulos 1-7 tratan del evangelio arraigado en Jerusalén; capítulos 8-12 con el evangelio extendiéndose por Judea y Samaria, y capítulos 13-28 extendiéndose por todo el Imperio Romano.

¿Cómo comenzó la celebración de la Eucaristía? ¿Cómo se recreó La Última Cena a lo largo de los siglos? En términos generales, la historia de este evento se puede resumir en cuatro etapas o procesos:

El primero comenzó con personas que se reunían en los hogares. El anfitrión fue probablemente el presidente. Una oración de acción de gracias comenzó la “ceremonia”. Luego compartieron el pan. Lecturas posteriores de las Escrituras fueron añadidas. Fue muy simple. Las oraciones fueron espontáneas. Cuánto tiempo tomó, nadie lo sabe. Fue una celebración de tres partes: acción de gracias, consagración, comunión.

Llegamos a los siglos quinto y sexto y ahora hay edificios. ¡Guauu! Sacerdotes y altares! Se han agregado ciertos gestos como genuflexiones, reverencias, incienso y velas. Vemos el comienzo de unciones, lavado de pies, bautismo por inmersión, imágenes sagradas y procesiones. Se incorporan vestimentas y vestimentas clericales, prestadas del atuendo de los funcionarios romanos. El culto a los santos y mártires comenzó.

¡Entrando en los siglos IX y X, se habla latín! Eso significa más silencio porque solo los clérigos hablaban latín. No más hablar o cantar por la gente. El coro está en la parte de atrás de la iglesia y los monaguillos responden a las partes de la misa. El altar está contra la pared. La espalda del sacerdote es para la gente. Misa silenciosa. Solo los clérigos reciben la comunión. Finalmente, las personas pueden recibir una vez al año. ¡Guauu! ¡Intenta imaginar eso!

Finalmente, todo esto involucrado en la Misa de Rúbricas. La palabra proviene del griego y significa “rojo”. Estas fueron las palabras escritas en rojo que fueron las reglas y direcciones impresas entre el texto negro. El Concilio de Trento (1545-1563), impulsado por la Reforma Protestante, comenzó a gobernar la celebración de la liturgia con reglas estrictas. Esto duró hasta el Concilio Vaticano II (1962-1965) y algunos de nosotros sabemos cómo era la liturgia en ese momento. Los protestantes trajeron sus Biblias a la Iglesia y los católicos trajeron sus misiles.

La liturgia proviene del griego que significa “celebración pública”. Es una participación de todas las personas, habladas y cantadas. Como a algunos liturgistas les gusta llamarlo: la celebración litúrgica es una reunión de personas, contar la historia, partir el pan y compartir la experiencia. ¿Sobre simplificación? Quizás.

Acabas de pasar los últimos momentos en el Desarrollo de la Liturgia 101. ¡No habrá examen!

No podemos esperar a que termine la pandemia para volver a ser la Iglesia de Pascua.