Get on with it!

Doers of the Word
May 16, Ascension 2021
Get on with it!

The Feast of the Ascension could be called the official statement that the time has come. Time for what? For Jesus to physically go to His Father and the His disciples to be Jesus’ voice, hands, feet, presence and church.

It took time for the disciples to absorb the meaning of the Ascension, as it does for us. As they stood there looking up, they probably thought “are we up for the task?” Then the Angel asks, “Why are you looking up to heaven?” Get on with it! There’s work to be done.

They go off to the Upper Room to await the Spirit, the Spirit that will help them to start a new movement. They would get on with being a church.

Ascension celebrates the transition from Jesus to the Apostles to us. And what has happened to us down through the centuries? A Francis of Assisi pops up out of the moral mess of the twelfth century. A Mexican teenager, Jose Luis Sanchez del Rio, gives his life for the church during the Cristero War in the 1920’s. Maximilian Kolbe steps forward from the Nazi madness to die as a martyr. Thomas Merton emerges from the nihilism of Greenwich Village. Rosa Parks says no to racial prejudice and refuses to move to the back of the bus. Nelson Mandela rejects apartheid and goes to prison for twenty-seven years.

Ascension (and Pentecost) tell us that God is still present, still speaks, still sends out disciples to make a difference, still calls, not just the Merton’s and the Sanchez’ and Kolbe’s and Parkes’s but you and me. Jesus is here and still seeking witnesses to arise from the ashes (Pandemic!).

St. Theresa of Avila said, “Christ has no body now on earth but yours.” Jesus has gone to the Father. Ascension says, “Let the work begin.” Diocese of Cheyenne Vision 2030 Pastoral Plan, manos a la obra! Our Lady of the Mountains Catholic Church, manos a la obra!
~~~
Hacedores de la Palabra
16 de mayo, Ascensión 2021
¡Manos a la obra!

La Fiesta de la Ascensión podría llamarse la declaración oficial de que ha llegado el momento. ¿Tiempo para qué? Que Jesús vaya físicamente a Su Padre y a Sus discípulos para ser la voz, las manos, los pies, la presencia y la iglesia de Jesús.

A los discípulos les tomó tiempo absorber el significado de la Ascensión, como lo hace para nosotros. Mientras estaban allí mirando hacia arriba, probablemente pensaron “¿estamos preparados para la tarea?” Entonces el ángel pregunta: “¿Por qué miras al cielo?” ¡Manos a la obra! Hay trabajo por hacer.

Se van al Cenáculo a esperar al Espíritu, el Espíritu que les ayudará a iniciar un nuevo movimiento. Seguirían siendo una iglesia.

La Ascensión celebra la transición de Jesús a los Apóstoles ya nosotros. ¿Y qué nos ha pasado a lo largo de los siglos? Un Francisco de Asís surge del lío moral del siglo XII. Un adolescente mexicano, José Luis Sánchez del Río, da su vida por la iglesia durante la Guerra Cristera en la década de 1920. Maximilian Kolbe da un paso adelante desde la locura nazi para morir como mártir. Thomas Merton surge del nihilismo de Greenwich Village. Rosa Parks dice no a los prejuicios raciales y se niega a trasladarse a la parte trasera del autobús. Nelson Mandela rechaza el apartheid y va a prisión durante veintisiete años.

La Ascensión (y Pentecostés) nos dicen que Dios todavía está presente, todavía habla, todavía envía discípulos para hacer una diferencia, todavía llama, no sólo a los Merton, los Sánchez, los Kolbe y los Parkes, sino a usted y a mí. Jesús está aquí y todavía busca testigos para que resuciten de las cenizas (¡Pandemia!).

Santa Teresa de Ávila dijo: “Cristo no tiene otro cuerpo en la tierra que el tuyo”. Jesús se ha ido al Padre. Ascensión dice: “Que comience el trabajo”. ¡Plan Pastoral Visión 2030 de la Diócesis de Cheyenne, manos a la obra! Iglesia Católica Nuestra Señora de las Montañas, manos a la obra!