The Widow’s Offering

Doers of the Word                                                           
Sunday, Nov. 7, 2021

Our Sunday liturgical celebration includes an “offertory” when a basket is brought around for the faithful to drop in their “envelopes.”  Today’s gospel finds Jesus observing this “monetary moment” quite closely.  Imagine, Jesus curious about who is putting into the basket and how much!  This part of the Mass reveals the economic sustainability of a particular faith community.  And Jesus is watching!

Can you imagine Jesus today observing some corporations, government buildings, state houses, and even some churches and lament over the taxpayers and impoverished who must support them?  Maybe today’s gospel is not just about a poor woman who gives her last coins.  Maybe it’s about legal corruption and a Jesus who is saddened that good people are exploited by the system and must pay into it.

Who contributes most to the upkeep of the church today?  Could it be those who are overlooked and insignificant in human terms?  I’m reminded of the story of the third-century martyr St. Lawrence, who was archdeacon of Rome and distributor of the Church’s alms.  In 258, by decree of the emperor, the pope and six deacons were beheaded, leaving Lawrence the ranking church official in Rome.  The city prefect summoned Lawrence and demanded that he hand over the treasures of the church.  Lawrence responded that the church was indeed very rich, and asked for a little time to gather its treasures.  He then went all over the city seeking out the poor and infirm.  On the third day he gathered together a great crowd of orphans, widows, and people who were lame, blind, maimed, or suffering various diseases, and invited the prefect to come see “the wondrous riches of our God.”  The prefect was furious, in a rage he ordered Lawrence to be put to death on a gridiron over a slow fire.  Lawrence is honored as one of the great martyrs of the early church.

So, what (who) are the real treasures of a faith community? 

Hacedores de la Palabra
Domingo, 7 de noviembre de 2021

La ofrenda de la viuda o Jesús y la canasta

Nuestra celebración litúrgica dominical incluye un “ofertorio” cuando se trae una canasta para que los fieles la depositen en sus “sobres”. El evangelio de hoy encuentra a Jesús observando este “momento monetario” muy de cerca. ¡Imagínese, Jesús tiene curiosidad por saber quién está poniendo en la canasta y cuánto! Esta parte de la Misa revela la sostenibilidad económica de una comunidad de fe en particular. ¡Y Jesús está mirando!

¿Te imaginas a Jesús hoy observando algunas corporaciones, edificios
gubernamentales, casas estatales e incluso algunas iglesias y lamentarse por los contribuyentes y los empobrecidos que deben apoyarlos? Quizás el evangelio de hoy no se trata solo de una mujer pobre que da sus últimas monedas. Tal vez se trate de corrupción legal y de un Jesús que se entristece de que el sistema explote a personas buenas y deban contribuir.

¿Quién contribuye más al mantenimiento de la iglesia hoy? ¿Podrían ser aquellos a los que se les pasa por alto y son insignificantes en términos humanos? Recuerdo la historia del mártir del siglo III San Lorenzo, que fue archidiácono de Roma y distribuidor de las limosnas de la Iglesia. En 258, por decreto del emperador, el papa y seis diáconos fueron decapitados, dejando a Lawrence como el oficial de mayor rango de la iglesia en Roma. El prefecto de la ciudad convocó a Lawrence y le exigió que entregara los tesoros de la iglesia. Lawrence respondió que la iglesia era realmente muy rica y pidió un poco de tiempo para reunir sus tesoros. Luego recorrió toda la ciudad en busca de los pobres y los enfermos. Al tercer día, reunió a una gran multitud de huérfanos, viudas y personas cojas, ciegas, mutiladas o que padecían diversas enfermedades, e invitó al prefecto a que fuera a
ver “las maravillosas riquezas de nuestro Dios”. El prefecto estaba furioso, enfurecido, ordenó que mataran a Lawrence en una parrilla a fuego lento. Lawrence es honrado como uno de los grandes mártires de la iglesia primitiva.

Entonces, ¿cuáles (quiénes) son los verdaderos tesoros de una comunidad de fe?